Friday, April 27, 2012

jaga diri masing2

mornink all...
hope everyone is feeling blessed...

sila baca hadis dibawah...

“Sesiapa yang menutup aib saudara muslimnya maka Allah akan menutup aibnya di akhirat” (HR. at-Tirmidzi dan disahihkan oleh Al-Albani)

dekat hadis pun dah menyebut bahawasanya kita memang xboleh membuka aib kita apetah lagi aib saudara2 kita... tapi kenapa la kat fb ada segelintir kawan2 kita memandang remeh benda ni..terutama sekali dalam penyebaran gambar yang sah2 mengaibkan dan memalukan diri mangsa tersebut...
klau anda berniat untuk menasihati, kenapa tidak berdepan je dengan mangsa tersebut nasihat elok2.. atau niat anda untuk menjadi panduan kepada rakan2 laen rasanya banyak lagi cara selain daripada upload gambar yang memalukan 2....
renung2kan la...dan selamat beramal...
sebab kita xtau ape yang akan terjadi pada kita masa akan datang...
kita baek hari ni xsemestinya kita akan menjadi hamba Allah yang baek selama2nya..
jadi berdoa jela agar kita xtergolong dari golongan yang xdiredhai oleh Allah....


happy friday :) esok cuti jumpa saya kat taman jaya pukul 7 erk...
hari ahad nak tengok AmanWan n kitab terfaktab kat pesta buku PWTC.. 

7 comments:

Asrul "iLham" Sany said...

jaga diri sendiri lebih baik daripada jaga tepi kain orang kain...

action speaks louder than words

;-)p

kusiberjalan said...

kan?? kan???!!!! dyorang kate niat nak tegur tapi lelama jadi tempat seisi bergosip umpat mengumpat dan kutuk mengutuk lantas memalukan orang tu.. yang tukang post tu macam baik sgt jer.. kengkadang rase meluat.. hye cik eima lama tak bertegur sapa eheheh windu pulak cewah!

Lea Isnawi said...

sebolehnya jangan diciterkan aib org kat ramai2 org
diam diam sudah kan :)

pipoq said...

moralnya : jangan bukak kain sendiri atau membukak kain orang lain..

Tukang Karut said...

ye la... aku jaga jaga la ni...

adan said...

kadang pelik gak dgn manusia yg suka buka aib sendiri.. peringtan buat diriku..

♥ p a a n i ♥ said...

betul2.. aib org tak baik disebarkan.